En barsk fortælling og en loven debut
Anna Kendrick er sprunget ud som instruktør med debutfilmen, Woman of the Hour. Kendrick er nok mest kendt for sine mange musicalfilm og komedie, hun har medvirket i som skuespiller hen over de seneste mange år, hvor særligt rollen som Beca i Pitch Perfect, nok er hendes mest kendte. Hvis man så tror, overgangen til instruktørstolen er lige med fest og glade dage, så kan man godt tro om igen.
Vi er rejst tilbage til 1970’erne, hvor vi møder skuespilaspiranten Sheryl spillet af Anna Kendrick. Ligesom så mange andre, er hun rejst til englenes by, Los Angeles, i håbet om at slå igennem og blive kendt, men intet har rigtig givet pote endnu. Hun sidder mest af alt tilbage med en ærgerlig følelse og en akkumuleret gæld, da det er så dyrt at bo i byen. Derfor lader hun sig overtale til at medvirke i tv-datingshowet, The Dating Game, hvor hun deltage i en tredobbelt blinddate med tre mænd, hvorefter hun til sidst skal vælge en at tage med hjem. Det lyder meget uskyldigt, der er bare den lille twist, at den ene af deltagerne er seriemorder.
Prisen for at kigge den anden vej
Det er barske løjer, og krydsklippende mellem det overfladiske datingprogram og de mange ofre, som virkelighedens seriemorder, Rodney Alcala, stod bag, bliver kun endnu mere voldsomme, efterhånden som filmen skrider frem, og man bare må se spørgende til, mens han tilsyneladende har kunne fortsætte i næsten et årti, fordi ordensmagten ikke har taget nogen af de mange anklager alvorligt.
Man sidder ikke på noget tidspunkt med en følelse af, at nogen virker overgearet, og virkelighedens suspense kan da også fange en, selvom det betyder, at vi tilbringer hele filmen i meget små rum, afgrænset til en meget lille fortælleramme. Ensemblet er velvalgt, ligesom skuespilpræstationerne heller ikke fejler noget, og egentlig er det hele meget veludført, uden de helt store armbevægelser. Man kan heller ikke sætte spørgsmålstegn ved vigtigheden af historien om en voldsmand, der får lov til terrorisere i årevis, fordi ingen vil tro på de pårørende og ofrene, særligt kvinderne.
Woman of the Hour er en fornem debut af Anna Kendrick som instruktør. Hun beviser, at hun har sans for at sammensætte en fortælling, der er intens og vedkommende med få virkemidler, der også har noget mere at skulle have sagt, end bare at underholde en. Den eneste finger man kan sætte, er på fortællerammen. Jeg er med på, at man ikke vil glamourisere en seriemorder, men mødet med Sheryl i The Dating Show, er ikke på noget tidspunkt den mest interessant historie ud af de vignetter, vi bliver præsenteret for, selvom det er den, der bruges mest tid på. Som helhed er det dog et helstøbt drama, der også lover godt for Anna Kendricks fremtid bag kameraet.