Wicked

Kategori Teater af - september 19, 2024
Wicked

Vellykket musical med internationalt format

Fri os fra det onde
Sætningen om, at man enten dør som helten, eller lever længe nok til at se sig selv blive skurken, er fra en Batman film, men det gør sig på mange måder gældende, når det kommer til musicalen Wicked.

Fredericia Musicalteater og AHA Creations har valgt det helt rigtige tidspunkt at lave en opsætning af denne musical, hvor to piger møder hinanden på en skole i det magiske rige OZ.

På mange uhyggelige måder minder OZ om den virkelige verden, som vi i øjeblikket vågner op til hver dag. Det er spøjst at tænke på, for referencerne til racisme og intolerance er ikke ligefrem subtile i forestillingen, men nærmest klasket op på væggen, og alligevel er det kun ganske få i OZ, der ser det som et problem og ønsker at gøre noget ved det. Således afspejler forestillingen, der oprindelig er fra 2003, vores virkelighed her i 2024. Det er både til at grine og græde af på samme tid.

De to piger Elphaba og Glinda hader hinanden, men langsomt, som det ofte sker når mennesker, eller hekse i dette tilfælde, bruger lidt tid sammen, finder de ud af, at der er flere ligheder end der er forskelle.

Men venskabet bliver hurtigt sat på prøve, da jalousi, manipulation og privilegier kommer i vejen.

Det, der først virker som en forholdsvis simpel fortælling, fortalt i børnehøjde, om forskellighed, bliver til en gennemført fortalt forestilling, der rigtig nok er fyldt med gode sange og spektakulær scenografi, men også dykker forbavsende dybt og alvorligt ned i sit tema om propaganda og et diktaturs paranoia.

Det er ikke mange børnevenlige musicals, der kaster sig ud i at fortælle, hvordan nogen i ramme alvor er af den opfattelse, at hvis du skal samle et folk, så skal du give dem en fælles fjende.

Men her er vi så, og det virker. Både voksne og børn er tryllebundet.

Forestillingen Wicked rammer plet i musical-målskiven, og Fredericia Musicalteater har skabt en stor oplevelse, som publikum vil huske og tale om i meget lang tid.

Populær
Elphaba bliver spillet af Nanna Rossen, og det er til at blive grøn af misundelse over, hvor godt hun synger. Der er mange gode sange, og selv om det ikke er alle de danske tekster, som er lige venlige ved melodierne, synger Nanna Rossen dem med den største selvsikkerhed og indlevelse.

Glinda bliver spillet af Johanne Milland. Lige da hun synger første gang, det gør hun kun få sekunder inde i forestillingen, så blev jeg lidt nervøs. Det var lige overgearet nok, men hurtigt går det op for mig, at det er en karakterpræsentation, og efter det er blevet etableret, synger Johanne Milland helt anderledes og overfører den overgearede stemmeføring til replikkerne og mimikken.

Det er en vidunderlig morsom og velspillet præstation, og det er lidt ærgerligt, at der ikke er mere af den nødvendige humor efter pausen til at tage brodden af de mere alvorlige tematikker.

Cecilie Thiim spiller Rektor Morrible. Det er helt sikkert kostumet der gør udslaget, men det virker også som om, at Cecilie Thiim har omfavnet ligheden med Troldkvinden Yzma fra filmen Kejserens nye flip og tør går linen ud i samme retning.

Jeg kommer ikke til at nævne alle ved navn, men som altid, når man er på besøg hos Fredericia Musicalteater, så er forestillingens medvirkende helt enormt godt castet og helhedsoplevelsen på internationalt niveau.

Fordi vi mødtes
Det er naturligt nok skuespillerne, der løber med opmærksomheden, MEN forestillingen Wicked har en stor stjerne gemt bag kulisserne, og det er scenograf Benjamin la Cour.

Det er langt fra første forestilling, hvor valget er faldet på en videografisk løsning, men denne gang virker det til, at der ikke har været nogen begrænsninger overhovedet. Det er et overflødighedshorn og sjældent set i scene-Danmark.

Hele vejen igennem er Wicked balancegang mellem en historie fortalt til børn, hvor voksne også kan se med, og samtidig en forestilling til voksne, hvor børn også kan være med. Det ene øjeblik er det de naive virkemidler, der bliver taget i brug, men hele tiden bliver de også afløst af en dybere mening, som får historiens fremdrift til at fremstå frisk, også selv om den samtidig er forudsigelig.

Wicked er en sikker vinder for store og små.


WICKED spiller fra 18. september til 5. oktober 2024. Fredericia Musicalteater
25. oktober til den 17. november 2024. Fredericia Musicalteater
11. oktober til den 19. oktober 2024. Tivolis Koncertsal
Varigheden er ca. 3 timer inkl. pause


Medvirkende: Johanne Milland, Nanna Rossen, Diluckshan Jeyaratnam, Anders Gjellerup Koch, Cecilie Thiim, Katrine Skovbo Jespersen, Jens Kau Wahlers Nielsen, Marie Louise Hansen, Christian Lund, Maria Overgaard Vinther, Maria Skuladottir, Mads Æbeløe Nielsen, Morten Kristensen, Johannes Johansen, Sille Højberg Heilmann, Søren Bech-Madsen, Martin Gæbe, Linda Arunee Olofsson, Kathrine Lemmeke Madsen, Christine Sonnich, Christofer Lindström. Instruktør: Thomas Agerholm. Scenograf: Benjamin la Cour. Kapelmester: Martin Konge. Lyddesign: Tim Høyer. Co-lyddesign: Peter Løvenhardt. Lysdesign: Tim Mitchel. Kostumer: Lotte Martine Blichfeldt & Anna Juul Holm. Paryk- og makeupdesign: Michael Skytte. Koreograf: Damian Czarnecki. Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.