En satirisk gyser
The Menu lægger ikke skjul på, at det er en kritik af det globale klassesamfund, vi har i dag, hvor de rige har mere end de nogensinde kan nå at bruge, men alligevel snyder og bedrager i et væk, mens resten må kæmpe for dagen og vejen. Men i stedet for at fremstille det i den klassiske socialrealistiske ramme, som vi er så dygtige og vant til i norden, får vi det serveret i en noget mere lækker og genreudfordrende indpakning. For det er ganske vist en gyser, hvor ingen kan vide sig sikre på, hvad den afsporede chefkok, der har fået nok af de rige, kan finde på at udsætte sine gæster for, men der er også hele tiden plads til at latterliggøre de velhavendes hykleri og selvoptagethed.
Sådan en cocktail er en svær balancegang, men heldigvis bliver det hele hjulpet på vej af et godt cast, hvor særligt Ralph Fiennes, som chefkokken Slowik, og Anja Taylor-Joy, som gæsten, der skiller sig ud fra resten af klientellet, formår at skabe en dragende tilstedeværelse, hvor man ikke kan lade være med at tænke over, hvad der ikke bliver sagt direkte.
Desværre lykkes det ikke for filmen som helhed at fastholde det skarpe satiriske blik, uden at se sig nødsaget til at skære tingene ud i pap, eller gøre birollerne meget karikerede og overfladiske. Det bliver selvfølgelig gjort, så man er sikker på, at alle blandt publikum forstår, hvad budskabet er, men det er ikke desto mindre en smule skuffende, når hele præsentationen af de makabre og bidske situationer, ellers lægger ud med at være så knivskarpe.
The Menu er en satirisk gyser, der som en spirituel efterfølger til The Triangle of Sadness, heller ikke er bleg for at pege fingre ad de rige, og leverer en subtekst om, at de riges overflod kommer til at blive vores alles undergang. Ralph Fiennes og Anya Taylor-Joy tilfører deres karakterer uventet dybde, som ellers ikke er forbeholdt resten af ensemblet, og der er nok overraskelser undervejs, til at fastholde ens interesse, men man kunne godt have savnet, at filmen var så gennemført som det menukort vi bliver præsenteret for.