En moderne genfortælling om verdens første kvinde
Tævehjerte uden hjerte
Nej, det passer faktisk ikke. Der var meget hjerte, det er jeg sikker på, men en formodet mangel på erfaring gjorde, at det ikke var teater, det var som at se nogen, der leger, at der spilles teater.
Det ene øjeblik blev der overspillet og råbt, som skulle der nås ud til bagerste række i Operaen, for lige efter at blive talt i et hverdagssprog og volume, hvor selv forreste række, på den lille foyerscene, måtte læne sig så langt frem, at man nær var væltet forover.
Det var ikke dårligt skuespil, det var uforståelige kunstneriske valg som, jeg kun kan forestille mig, skyldes den førnævnte mangel på erfaring.
Enkelte steder hen mod slutningen af forestillingen var der glimt af ægte følelser. Noget dukkede op og ville lege med, men det var en lang rejse derhen, hvor det var umuligt at se om, skuespillerne følte noget, eller måske selv troede, at de viste os, at de følte noget.
En krukke fyldt med kaos
Dramatiker Johanne Petrine Reynberg har gravet Pandora frem fra den græske mytologi, og skrevet en moderne genfortælling. På papiret et spændende eksperiment, der tør lege med latterliggørelse af guder og stille spørgsmål ved datidens og nutidens kvinderolle.
Der er godt skrevet dialog, og især de sidste 10 minutter er godt dramaturgisk og fængende arbejde.
Desværre drukner teksten i en scenografi, der er i evig bevægelse. Det kan være skræmmende at stå på en scene, uden at have noget at give sig til. Derfor bliver der smidt rundt med forvoksede toiletruller, man kan stable op og vælte ned, som man kan gemme sig i, sparke til, kaste med, sidde på, kravle på osv. Under hele forestillingen på ca. 70 minutter virker de medvirkende rædselsslagne for, at publikum skal kede sig, og holder derfor sig selv og scenen i konstant bevægelse som om, bevægelse er lig med kvalitet.
Tævehjerte spiller fra 11. august til 20. august 2023. På Aveny-T.
Varigheden er ca. 75 minutter uden pause.
Medvirkende: Maria Nor Ahrensberg, Tue Lodberg Nyland og Mynte Vesti. Tekst: Johanne Petrine Reynberg. Iscenesættelse: Alexandra Christensen. Scenografi: Aleksandra Lewon. Lysdesign: Anna Westh. Lyddesign: Rafael Cañete Fernández. Produktionsleder: Stine Schou. Forestillingsleder: Mikkel Bungaard. Producent: Teater Mikado. Sufflør: Johanne Fridahl Willman. Afvikler: Emilie Viemose Syerske: Caroline Freitag. Bygger: Aske Hass. Foto: Embla Egelund.
Forestillingen er støttet af:
Danske Dramatikere, Frederiksbergfonden, Lemvigh-Müller Fonden, Beckett Fonden, William Demant Foundation, Knud Højgaards Fond, BUPL, A.P. Møller Fonden, Den kollektive 1/3 af båndkopimidlerne, Dansk Skuespillerforbund Produktionsstøtte.