Stewart er fantastisk i Assayas psykologiske drama
’Personal Shopper’ er en film jeg har set frem til i lang tid, blandt andet på grund af min højagtelse for filmens hovedrolleindehaver, Kristen Stewart. Over et år efter at filmen sikrede Olivier Assayas prisen for bedste instruktør i Cannes (en pris han delte med Cristian Mungiu for ’Bacalaureat’), er det nu endelig muligt at se den i de danske biografer. Det er anden gang i træk at Assayas har valgt at slå sig sammen med Stewart (hun spillede også en af de bærende roller i hans foregående film ’Clouds of Sils Maria’) og det forlød eftersigende fra den sydfranske filmfestival at hun skulle levere en pragtpræstation.
Efter at have set ’Personal Shopper’ kan jeg nu tilslutte mig koret af lovprisninger og sige at det gør hun. Kristen Stewart er simpelthen fortryllende i hovedrollen som den sorgramte og komplicerede Maureen. I filmen har Maureen muligvis en slags evne til at kunne kommunikere med ånder, en evne som hendes bror, der døde tre måneder forinden, også havde. Maureen er i Paris, hvor broren døde, og venter på et slags tegn fra hans afdøde ånd. I mellemtiden tjener hun til huslejen ved at være personlig indkøbsassistent for en berømt og krævende kvinde.
En mange-facetteret hovedkarakter
Karakteren Maureen er utrolig fængslende, og hun har mange interessante sider af sig selv. På den ene side virker hun selvsikker, men på den anden side kan hun også fremstå utrolig sårbar og ensom. Hun er i sorg over tabet af sin bror, og hun venter desperat på en mulighed for at få kontakt med ham, da hun tror at dette kan hjælpe hende med at komme videre. Alt i alt viser det en kvinde som forsøger at finde sig selv og sin egen identitet midt i et virvar af forvirrende verdener som hiver hende i forskellige retninger – lige fra den åndelige verden, til den forførende verden, til den overfladiske verden. Stewart skal have stor kredit for at ramme alle disse komplicerede og forvirrende tangenter, som huserer i Maureen. Hvis der stadig eksisterer folk, der blot ser hende som en surmulende teenager, der er tiltrukket af overnaturlige væsener i Twilight-universet, så burde denne film endegyldigt ændre deres opfattelse.
Rolig, mystisk og eksistentiel
Filmen har en dragende mystik over sig, som selv med et roligt tempo skaber en nervepirrende stemning. De overnaturlige elementer i filmen fremstår nærmest som en accepteret del af virkeligheden, og det virker dermed som om at Assayas gør brug af en form for magisk realisme. Jeg må indrømme at der er scener som jeg stadig prøver at analysere for at se om jeg egentlig overhovedet forstår dem, for filmens mystiske atmosfære kan skabe en nærmest drømmende fornemmelse. Det er dog klart for mig at filmen, på trods af sine overnaturlige elementer, har et eksistentialistisk tema, som handler om hvordan at en ung kvinde, der har oplevet en personlig tragedie, kommer videre og finder sig selv.
Som nævnt har filmen et roligt tempo, og det er ikke sikkert at det vil falde i alle smag, samtidig med at kommunikationen med ånder sikkert også vil få nogle til at rulle med øjnene. Hvis disse ting derimod ikke generer en, som de ikke gjorde med undertegnede, så vil man få en meget interessant filmoplevelse ud af ‘Personal Shopper’, som samtidig også byder på eminent skuespil. Den efterlader tilskueren i en eftertænksom tilstand, og man vil sandsynligvis have den kørende i sine tanker i dagene derpå.
- Release Date: 7/6/2017