Stof til eftertanke
On the Basis of Sex er en ganske habil, men også et meget formularisk portræt af den lille højesteretsdommer, Ruth Bader Ginsburg. Vi følger hende lige fra hun som en af 9 kvinder får lov til at læse jura på Havard i slutningen af 1950’erne, kampen for at få lov til at være til som kvinden, i et erhverv som ikke bliver værdsat, når man ikke er man, og så følger vi hende ellers op til hendes første spæde skridt af hendes livslange kamp for ligestilling i loven og en mere retfærdig verden.
Karikerede karakterer
Hendes livshistorie bliver dog temmelig karikeret fremstillet. Alle mænd, med undtagelse af hendes fantastisk mand, er i større eller mindre grad fjendske over for hende, og langt de fleste scener, består af den lille Ginsburg personificeret af Felicity Jones, der standhaftigt står imod alle de fordomme hun bliver mødt. Det er ganske utroligt, hvor meget denne lille kvinde har præsteret i sit liv, men det er også lidt ærligt, at hun bliver så fejlfrit og godhjertet fremstillet.
Der hvor filmen dog bliver interessant, tilsigtet eller ej, er i alt det, som den ikke har i fokus, men som der forgår i baggrunden af periodestykket. Det er f.eks. meget tankevækkende, det skræmmebillede, som de onde mandlige jurister tegner op med, at kernefamilien vil gå opløsning og lønningerne vil styrt dykke, hvis kvinder opnår ligestilling. Ikke fordi det er tegneserieagtigt, men fordi det faktisk er det som er sket i USA i dag, hvor de fleste mennesker lever fra lønseddel til lønseddel, som vi så under nedlukningen af den amerikanske stat tidligere på året. Jeg tvivler dog på, at det skyldes en øget ligestilling i loven, men det er alligevel tankevækkende, at det bliver fremstillet som et helt usandsynligt scenarie.
Ligesom det ideelle mandebillede, der bliver tegnet i filmen også er interessant. Martin Ginsburg, spillet af Armie Hammer, er den eneste mand, der bliver fremstillet i et positivt lys, og han er da også fantastisk – måske endda lidt for fantastisk. Han er et succesfuldt karrieremenneske, den yngste partner i sit advokatfirmas historie, charmende udadtil, men empatisk og forstående indenfor hjemmets fire vægge. Han har både styr på karriere, men kan også forstå sin datter på en måde, som selv hendes mor ikke kan, og så kan han også finde ud af at lave mad. Han er ganske enkelt for perfekt, og et besynderligt urealistisk billede, på hvordan en mand bør se ud, i en film, der beskæftiger sig så meget med at nedbryde vores fordomme om, hvilken rolle et bestemt køn skal have.
Det interessante i kulissen
Et andet aspekt af historie, der også er tankevækkende på et større makroplan er, at hele forudsætningen for at Ginsburg har kunne skabe alle disse juridiske forandringer hovedsagelig skyldes hendes velstand. Hvis ikke hun var kommet fra en velhavende familie, eller havde haft en mand, der var så succesfuld inden for en industri, hvor man virkelig kunne tjene, så havde hun slet ikke haft ressourcerne, til at gå i dybden og bruge al sin tid på at være rettighedsforkæmper. Denne velstand forbliver dog i baggrunden, selvom det også kunne have været interessant at undersøge, hvad det siger om det amerikanske samfund, at man skal være velhavende for at kunne gøre en forskel.
On the Basis of Sex er et tankevækkende blik på, hvordan fordomme former samfundet. Manuskriptet er måske temmelig formularisk, tidsperioden og personerne bliver ikke synderligt nuanceret fremstillet, og det er ikke en gang det bedste portræt af hovedpersonen i år (se:RGB). Alligevel efterlader den seeren med en masse utilsigtet stof til eftertanke om, hvordan vi forstår hinanden som mennesker, moderne kønsidealer og hvor let det er at glemme, at de juridiske love har en stor effekt på, hvordan vi forstår vores medmennesker.
- Release Date: 3/7/2019