Menneskekryb

Kategori Teater af - marts 09, 2025
Menneskekryb

At være eller ikke at være, det er spørgsmålet, også hvis man er en puppe

When the world is darker than I can understand
Instruktør og manuskriptforfatter Niels Erling har, ligesom os andre, set skriften på væggen blive tydeligere og tydeligere i løbet af de sidste par år, når det kommer til menneskets opførsel. Netop derfor dykker han og Nørrebro Teater ned i en nyskrivning af de tjekkiske brødre Josef og Karel Čapeks tekst fra 1921, Billeder fra insekternes liv eller bare Insektliv.

Det er blevet til forestillingen Menneskekryb om en lille insektpuppe, der drømmer om, hvor vidunderligt livet kommer til at blive, når først den er blevet født. Men selv i dens drømme bliver håbet og lyset slugt af virkelighedens brutale mørke.

Dette har intet med Pixars tegnefilm fra 1999 at gøre, selv om meget af budskabet er det samme.

Første akt er et selvironisk glansbillede af farver og håb, mens sommerfuglenes uskyldige parringsdans næsten bliver til deres egen undergang. Billerne mister alt det lort, de har samlet sammen gennem et helt liv, og dræberbien slår den gravide fru. Fårekylling ihjel, for kun at miste sit eget barn til en blodsugende parasit.

Den lille puppe bliver rystet, og det gør publikum også. Det hele bliver vist og fortalt med et glimt i øjet, så det ikke gør alt for ondt, men langsomt kryber virkeligheden ind fra gaden og minder os alle om, at intet af dette er fiktion, men et spejlbillede af vores egen opførsel sat på spidsen.

Især en gentagelseskoreografi i anden akt skærer i hjertet og henleder vores opmærksomhed til, hvor lidt mennesket har lært af vores egen historie.

When nothing turns out the way I planned
Instruktøren Niels Erling er et kendt ansigt bag scenen på Nørrebro Teater og har også denne gang, sammen med de medvirkende, skabt en finurlig gennemtænkt forestilling, der bruger humorens afvæbnende lethed til at fortælle om de alvorlige emner, der ellers ofte bliver præsenteret for prætentiøst i sin opsætning på en scene.

De medvirkende er skarpe i deres portrætter og virker villige til at gå planken ud for deres instruktør. Ikke, at det bliver nødvendigt.

Stanley Bakar leverer en opmuntrende åbningsmonolog, godt hjulpet på vej af sit puppekostume, og han får også lov at lukke med en afsluttende monolog, der for alvor viser hans spændvidde som skuespiller. Handlingsmæssigt løber teksten måske lidt for længe og bliver gentagende i sit – har vi dog ikke lært noget – budskab, men Stanley Bakar trækker den insisterende og flot i mål.

Tilde Maja Fredriksen er vidunderlig morsom som fru Bille, men skrækindjagende i sine insisterende påstande som Myredronningen, der med talens gave og i effektivitetens navn får omvendt arbejdsmyrerne til hærmyrer.

Mads Reuther får i rollen som sommerfuglen Felix en ekstra opgave som forestillingens humoristiske gæt-en-sang quizmaster, når Felix har skrevet digte om sin store kærlighed, der, for os i salen, lyder meget bekendte som meget klistrede pophits fra sluthalvfemserne og start nullerne.

When the sky turns gray and there’s no end in sight
Scenografi og kostumer af Christian Albrechtsen bliver godt hjulpet på vej af Rasmus Junckers lyddesign og Mia Jandje Willetts lysdesign, en overflod af overskud og livslyst. Det summer af forventningens glæde, men bliver i pausen afløst af den totalitære sort-hvide tankegang.

En fremragende visualisering af tekstens mange lag, der godt kunne være endt lidt for komisk i kostumernes tendens til at glide over i børneteater, men måske netop derfor balancerer så godt med forestillingens brutalitet.

Forestillingen Menneskekryb er tankevækkende scenekunst, der vil meget mere end at underholde, men i sin mission lykkes med at gøre begge dele til noget nær perfektion.

Jeg så nogen, der gik i pausen, jeg hørte nogen snøfte i afmagt i mørket, jeg hørte nogen diskutere meget højlydt om, hvorfor forestillingen endte som den gjorde. En forkert slutning mente nogen, mens andre forsvarede den. Hvad mere kan man ønske sig. Tillykke til Nørrebro Teater.


MENNESKEKRYB spiller fra 7. marts til 26. april 2025.
Varigheden er ca. 2. timer. Inkl. pause.


Medvirkende: Stanley Bakar, Alexander Clement, Carla Eleonora Feigenberg, Tilde Maja Fredriksen, Morten Kjær, Amalie Lindegård, Mads Reuther. Skrevet og iscenesat: Niels Erling. Frit efter Insektliv af Josef og Karel Čapek. Scenografi og kostumer: Christian Albrechtsen. Lydbillede og lyddesign: Rasmus Juncker. Lysdesign: Mia Jandje Willett.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.