Sådan et ar er der ikke andre, der har
Okay, publikum sidder og griner, det gør de meget, men det er bare fordi, at det er så sjældent, at man bliver tæppebombet med beviser på, at der er andre, der har det på samme måde.
Det er som om, at fra det øjeblik tæppet går, bliver der sat et spejl op, og gennem de næste ca. to timer kan publikum se sig selv og de skrøbelige øjeblikke, vi alle har oplevet eller kommer til at opleve før eller siden.
Okay, men hvorfor grine, når nogen skriger fortvivlet ud i den evige ingenting?
Fordi det netop er så befriende at blive mindet om, at selvom man der midt om natten føler, at man er alene i verden, så er der mange andre, der har været der før dig. Du er IKKE alene.
Vi har brug for det spejl, og oplevelsen af at nogen kender til de ting, vi har gemt væk i dybet, er så voldsom, men befriende, at vi må grine. Grine højt og grine længe.
Okay, men hvad går det hele ud på?
Kunsten at være okay er baseret på over 100 historier fra danskere over hele landet. Historierne handler om, hvordan vores liv blev påvirket under lockdown, og er indsamlet i et samarbejde mellem Nørrebro Teater, Nationalmuseet og Danmark fortæller.
Kunsten at være okay er ud fra denne indsamling af historier blevet til et stykke ny dansk dramatik om ung tvivl, ensomhed, angst, frygten for at ende udenfor, og hvor svært det er at være menneske.
Kunsten at lave et skrøbeligt mesterværk
Okay, på plakaten står der, at det er en popkomedie, og det er det også. Vi bliver præsenteret for en række solide popsange komponeret af Thomas Buttenschøn, udført af skuespillerne, og musikalsk arrangeret af Viktor Dahl.
Når det ikke er en musical eller teaterkoncert, kan det ellers virke som et unødvendigt brud på den tidslinje, publikum bliver præsenteret for, men her er det en naturlig forlængelse af, en i forvejen brudt fjerde væg. Faktisk er kommunikationen konstant rettet mod publikum, og det forstærker det føromtalte spejl til en perfekt følelse af inklusion. En for alle, og alle for en.
Det er et mere end okay hold, der står bag Kunsten at være okay, men især Nanna Cecilie Bang har med sine vedkommende monologer mejslet sig ind i dansk teaters historie, med dette på samme tid stærke og skrøbelige værk.
Snehvide og de otte dværge
Nanna Cecilie Bang er uddannet fra skuespillerskolen ved Aarhus teater og modtog allerede året efter Reumerts talentpris. Hun er både skuespiller, instruktør og dramatiker. Med værket The Supreme Gentleman, opført på Aarhus Teater og Betty Nansen, blev Nanna Cecilie Bang i 2022 nomineret til en Reumert som årets dramatiker.
De otte skuespillere Ari Alexander, Andrea Øst Birkkjær, Mathias Bøgelund, Marie Dalsgaard, Ena Spottag Fog, Lea Thiim Harder, Isa Marie Henningsen, og Mikkel Becker Hilgart er insisterende skrøbelige og altid søgende, ud fra Niels Erlings instruktion.
Jeg håber, du går ind og ser denne forestilling. Den er mere end okay, den er en nødvendighed.
Kunsten at være okay spiller fra 24. september til 29. oktober 2022. På Nørrebro Teater Varigheden er ca. 2,5 time inkl. pause
MEDVIRKENDE Ari Alexander, Andrea Øst Birkkjær, Mathias Bøgelund, Marie Dalsgaard, Ena Spottag Fog, Lea Thiim Harder, Isa Marie Henningsen, Mikkel Becker Hilgart og musiker Viktor Dahl.
INSTRUKTION Niels Erling, MANUSKRIPT Nanna Cecilie Bang, KOMPONIST Thomas Buttenschøn, SCENOGRAF OG KOSTUMER Julian Toldam Juhlin MUSIKALSK ARRANGØR Viktor Dahl
Forestillingen er muliggjort med støtte fra Augustinus Fonden og i samarbejde med Nationalmuseet og Danmark Fortæller.