Get out! Instruktøren fortæller om den sorte mands frygt og gør op med den hvide helt
I thrilleren Get out af instruktør Jordan Peele følger vi den unge sorte Chris, som skal møde sin hvide kærestes rige forældre. Peele betegner selv filmen som en redefinering af den sociale thriller tilpasset vores tid. Den sociale thriller skildrer som genre på uhyggeligvis interaktionen mellem mennesker i meget pressede situationer. Peele fortæller, at han med filmen vil vise, hvordan det er at være sort i forstads USA, samt hvilken indgroet frygt der ligger hos de sorte.
“Sorte genkender frygt, det er en del af den sorte identitet og rædsel USA. Der er ting vi er bevidste om, fordi vi er nødt til det” siger Peele til Film Independent Forum.
Opgøret med den hvide helt
Samtidig fortæller Peele, at han med karakteren Chris ville give publikum mulighed for at følge rædslerne uanset hudfarve. Vi har alle en dårlig mavefornemmelse allerede i starten af filmen, og den forværres kun indtil den går over i ægte rædsel over den forskruede verden Chris pludselig befinder sig i. I andre film, understreger Peele, kommer der en hvid stærk ofte mandelig karakter og redder den sorte ud af dennes problemer. Men her ønsker Peele med karakteren Rose, Chris’ kæreste, at gøre op med denne hvide helt, som ifølge ham er til for at sikre et hvidt publikum, at de ikke er racister.
”Rose undergraver det (læs: den hvide helt). Nogen gange er alle hvide mennesker onde – nogen gange – men ikke altid” (ibid.).
Samtidig med filmens overordnede opgør med racisme og den hvide frelser, så gør Peele faktisk også op med de inaktive karaktere som næsten altid præger gyserfilm og thrillere. Titlen Get out repræsenterer overlevelsesinstinktet hos Chris’ som siger kom ud! Kom væk!
Hvis du er interesseret i vores anmeldelse af Jordan Peeles Get Out så følg linket: https://www.kulturbunkeren.dk/get-out/
Vil du vide mere? https://deadline.com/2017/10/jordan-peele-get-out-film-independent-forum-keynote-speaker-diversity-inclusion-1202192699/