En sorthumoristisk musikforestilling om mennesket og verden i krise
Willkommen, bienvenue, welcome!
Med en scenografi og et kostumedesign, der leder tankerne tilbage på de vilde og brølende tider i 1920’ernes Tyskland, er kabareten Jolly Weltschmerz! en lækker visuel hyldest, men med sit indhold alt andet, end et uskyldigt og harmløst tilbageblik.
Teksterne er højaktuelle knytnæveslag lige i ansigtet på sin tiltænkte målgruppe, som er voksne mennesker født i et årstal, der starter med 19.
Især den tilbagevendende scene, der har fået titlen ”Smørhul”, rammer salen som den veltiltænkte mavepuster, der er brug for, og viser os tåbeligheden i vores forsøg på at nå alting og altid optimere samtidigt.
Kostumerne er kjoler og jakkesæt, der er blevet klippet i stykker, og derefter samlet igen som en kropslig stofmosaik. Det illustrerer meget flot kabarettens agenda, som er at vise os moderne mennesker, der udadtil forsøger at vise, hvor sammensatte vi er, men når man bare ser lidt efter, er det hele fragmenteret, og helheden mangler. Prikken over egoet er maskerne, der er lavet af plastikdunke, for alle ved, at det perfekte menneske sorterer og genbruger alt.
Husk mindfulness
Den eksistentielle krise kradser i huden, når de fem medvirkende synger og spiller os igennem det, forestillingen i programmet selv kalder samfundsdiagnoser, og jeg forbløffes aftenen igennem konstant over, hvor meget jeg føler mig ramt, men også forstået.
Ved ankomst til Riddersalen meldte nervøsiteten sig ellers. Salen havde den aften besøg af mange unge mennesker, og den valgte opstilling med runde borde i stedet for rækker af stole, indbyder til hygge og småsnak, og ikke helt samme invitation til koncentration mod scenen. Der var da også hvisken i krogene, men er det ikke tilladt, når det er kabaret?
Den Store Danske skriver, at ”Kabaret er en intim kunstnerisk underholdningsform, præsenteret i et serveringslokale, hvor den forener populære udtryksformer med intellektuelle, politiske og kunstnerisk ambitiøse.” Det må man sige, og ordet serveringslokale er ikke det samme som teatersal, men jeg var stadig i tvivl om, hvordan værten selv definerede aftenens regler for omgangsform.
Det skal siges, at de unge mennesker, måske ikke var så stille, men engagerede, det var de.
Der blev, både i pausen og efter, talt meget om formen og budskaberne.
Så et stort tillykke skal lyde til Riddersalen og deres kunstnerkabaret. Den tryllebinder alle generationer. Jolly Weltschmerz to you. Jolly Weltschmerz to you. (skal synges.)
Jeg vil gerne melde mig ud af den her institution
Synges der, men jeg har det lige omvendt. Jeg vil gerne meldes ind i det fristed, der bliver skabt i Riddersalen. Jolly Welschmerz! er en genopsætning, og de gode anmeldelser har stået i kø sammen med en nominering til årets Reumert 2022 for bedste musikforestilling.
Der er egne tekster fra Mette K. Madsen, men også tekster fra Nephew, Björk og andre. I det store hele arrangeret i forestillingens ånd. Men Human Behaviour skar forkert i ørnene. Der findes kunstnere, hvis musik man ikke kan genskabe, uden artisten selv er med. Men det er nu en bagatel.
Jeg håber, der kommer mange flere kunstnerkabaretter i Riddersalen på Allégade. Det er en savnet kunstform, og jeg håber, at du finder vejen forbi.
Det var i Riddersalen, man kom for at opleve nye tendenser, avantgarde-teater og en perlerække af banebrydende kunstnere. Det er det stadig.
Jolly Welschmerz! spiller fra 31. marts til 20. maj 2023. Riddersalen.
Varigheden er ca. 1 time og 30 minutter inkl. pause
Medvirkende: Karin Bang Heinemeier, Morten Raahede Brovn, Jens Gotthelf, Mette K. Madsen og musiker Carsten Skov. Idé: Mette K. Madsen. Koncept og drejebog: Mette K. Madsen og Trine Wisbech. Dramaturg: Trine Wisbech. Iscenesættelse: Mette K. Madsen, Trine Wisbech og Charlotte Munksø Instruktion genopsætning: Charlotte Munksø. Koreograf: Charlotte Munksø. Komponist: Joachim Holbek m.fl. Scenograf: Dorte Holbek. Lysdesign: Sonja Lea. Lyddesign: Gregers Kjar. Kostumedesign: Thomas Winkler og Pille Behrendt. Forestillingsleder: Agnes Olander. Afvikling lyd/lys: Maria Pi Houmann. Teknik og produktion: Laurids Bøcher Poulsen og Sigurd Dissing. Scenemester: Laurids Bøcher Poulsen. Konsulent sang: Niels Søren Hansen. Make-up: ITURI imagine. Fotograf: Dennis Westerberg. Grafisk designer: Mette Bystrup.