Klassekamp, kønskamp og højtlæsning for ligesindede
Spis eller bliv spist
Da psykolog og forfatter Glenn Bech i 2022 udgiver sin anden bog, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, er det et manifest, der ikke bare læner sig op ad, men omfavner ordsproget ”Spis eller bliv spist.” Aalborg Teater greb teksten og muligheden, og en forestilling af samme navn kom til verden med en spilleperiode i november og december 2023.
Nu kan forestillingen opleves på Aveny-T frem til 8. februar, inden de fire skuespillere vender hjem til endnu en tur på lille scene i Aalborg. En forestilling, der i øvrigt er udsolgt.
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, ser ikke bare med et forstørrelsesglas på et klassesamfund, hvor flertallet stadig, den dag i dag, bliver opdraget til at frygte og nedgøre alt, der er anderledes end gennemsnittet, men forestillingen er så vred, at man frygter, at afmagten har ulmet sig så voldsomt, at den er umulig at slukke igen. Men skal den da også slukkes?
Det er ikke sikkert, men anden halvdel af forestillingen føles på mange måder som en præst, der står og skælder kirkens gæster ud for noget, som alle dem, der er uden for kirken, gør. Så kan vi alle sammen sidde og klappe af, hvor enige vi alle sammen er, men hvordan kommer budskabet videre, når det bare er en omgang, ”se hvor dumme alle er.”
Udvis ikke ukritisk solidaritet med den gode stemning
Nu må du ikke misforstå mig, jeg tror på intet tidspunkt, at jeg er uenig med de observationer og oplevelser, Glenn Bech har nedfældet, og som forestillingen genfortæller. Men hvis ikke ordene rammer andre end de soldater, der kæmper under samme flag, hvordan udvikler vi os så?
Det er der skam taget højde for. Forestillingen og teksten, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, har i den grad helgarderet sig og skyder så meget med spredehagl, at ingen, som i INGEN, står oprejst tilbage. Vi er alle skyldige. Om vi er fattige, rige, arbejderklasse, mand, kvinde, menneske.
Netop denne følelse af, at der bliver langet ud efter alt og alle, kan og bliver efter næsten 105 minutter forholdsvis anstrengende, og i de sidste 15 minutter var der flere i salen, der ikke længere lyttede. Igen, ikke fordi jeg tror, at der var uenighed, men der var bare ikke plads til mere.
En opstramning og et par monologer slankere ville måske gøre, at publikum gik ud af salen med kampgejst i stedet for en følelse af, at kampen er tabt på forhånd.
Ikke alle har lige adgang til ”lykkelig uvidenhed”
Man kan ikke tvinge mennesker til at ændre holdning, men man kan udsætte dem for det, de ikke selv opsøger, og se, om der ikke skulle være en sætning eller to, der siver ind og sætter sig fast.
Jeg håber inderligt, at forestillingen eller en version af den tager på skoleturné, og at skolerne tør samle den brændende fakkel op.
Scenografien er, hvis man ser bort fra den flotte lysinstallation i loftet, let at tage med rundt i landet.
Den er simpel og effektiv, og de mange rekvisitter tegner et glimrende visuelt billede.
Laura Skjoldborg, Thomas Kristian Bek, Kathrine Høj Andersen og Nicolai Perrild spiller alle sammen en spændende og kompleks version af Glenn Bech, og både kemien indbyrdes og tempoet i fremdriften virker.
Laura Skjoldborg synger, liggende på ryggen, en version af ”Nightcall” fra den franske kunstner Kavinsky, der er aldeles hypnotiserende. Thomas Kristian Bek får størstedelen af arbejdet som modstanden, altså mobberne i forestillingen, og han glider ubesværet rundt mellem dem, men vi taber ham aldrig som Glenn heller. Kathrine Høj Andersen giver et blændende portræt af en tigermor med mange nuancer og detaljer, og Nicolai Perrild finder al sin skrøbelighed frem som en blottet nerve.
Højdepunktet i forestillingen er den gennemgående efterskolekærlighed mellem Glenn og Julius. Den virker som en pause fra skyttegraven og minder os alle om vores egen første kærlighed.
Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet spiller fra 24. januar til 08. februar 2025. Aveny-T
Varigheden er ca. 1 time 45 min. uden pause.
Medvirkende: Thomas Kristian Bek, Laura Skjoldborg, Nicolai Perrild & Kathrine Høj Andersen. Tekst: Glenn Bech. Iscenesættelse / Dramatisering: Niels Erling. Scenografi / Kostume: Lise Birch. Lysdesign: Kasper Daugberg & Mia Willett. Lyddesign: Kristian Berg. Producent: Aalborg Teater.