Hundeliv handler om den unge og selvstændige Sofia (Julie Brochorst), som drømmer om at bryde med sit isolerede og trivielle liv i en lille dansk flække. Når Sofia ikke knokler på familiedreven bodega, arbejder hun på det lokale slagteri. Lønnen skal hun aflevere til sin stedfar, Lars (Henning Valin), der regerer som en diktator over filmen og sit eget slæng af folk fra bunden af det lille landsbysamfund.
At filmen foregår i Sønderjylland er imidlertid ikke en tilfældighed, hvis man spørger instruktør René Frelle Petersen og producer Marco Lorenzen:
”Sønderjylland spillede en stor rolle i vores valg af locations. Der bliver lavet for få film i provinsen og især i Sydjylland. Derfor var det faktisk en beslutning vi traf ret tidligt i processen. Også selvom filmen som sådan ikke foregår i det sydjyske, men kunne foregå hvor som helst ”et sted i provinsen”. Vi ville give noget tilbage til der hvor vi voksede op og endte med at få så meget selv. Det var en fantastisk oplevelse at filme i Sønderjylland. Opbakningen var fænomenal. Det var som om vi bare skulle finde ud af hvem vi skulle spørge og så skete tingene af sig selv. Stor tak til sønderjyderne!”
Hundeliv har dermed også trodset de eksisterende nationale og regionale støtte ordninger på Fyn og nord/midt Jylland for at sætte mere fokus på Sydjylland i dansk film. Dette udmøntede sig i en enorm lokal støtte under optagelserne fra personer, lokale virksomheder og til dels også kommunerne. Det har betydet, at selvom filmen er en lavbudget spillefilm har UIP, en verdensomspændende sammenomslutning af amerikanske distributører, valgt at distribuere filmen ud i 55 biografer landet over.
Om det så er blevet til en god film, kan I læse i vores anmeldelse på torsdag.
Hundeliv fik verdenspremiere i slutningen af maj på Seattle international film festival i USA, hvor instruktøren var nomineret til bedste instruktør. Seattle film festival er en af nordamerika’s største festivaler målt i publikum, hvor omkring 150.000 mennesker årligt besøger den. HUNDELIV blev taget utrolig godt imod af både publikum og anmeldere derovre, og der blev adspurgt om mulig amerikansk distribution.