Grease

Kategori Teater af - marts 10, 2023
Grease

Grease is the word!

Find læderjakkerne frem
Når der står Grease på plakaten, så er det med store forventninger, at man sætter sig til rette til endnu en tur i ungdomskarrusellen.

Siden den første premiere på et teater i Chicago i 1971, med amatører i rollerne, er det kun gået én vej, og det er opad. Allerede året efter fik den musicalversion vi nu kender premiere på Broadway. To gange flyttede forestillingen til et nyt teater for at skaffe flere pladser, og i 1978 kom filmen med John Travolta og Olivia Newton-John, som manifesterede musicalen som et brand, der har begejstret publikum lige siden, og nye generationer af fans støder hele tiden til, finder læderjakkerne frem og samler stafetten op for: Grease is the word!

Allerede inden premieren er der solgt over 70.000 billetter. Billetterne har hængt på køleskabsdøren et stykke tid, men nu er det endelig nu. Falkonersalen summer af forventning, familier, kærester, ægtepar, unge og ældre er samlet. Nu sker det. Lyset går ned, tæppet går op, og de velkendte første toner tænder nostalgien i os. De næste to timer er en perlerække af præstationer. Forestillingen har ramt den velkendte stemning fra første sekund, og der skal åbnes for den helt store pose fyldt med rosende ord.

Luk munden Kenickie det trækker
Silas Holst og Neel Rønholt er Danny og Sandy og ja, det er hovedrollerne, men der bliver givet rigeligt med plads til alle. Joakim Tranberg leverer som Kenickie hittet Greased Lightnin’, så taget løfter sig, Lea Thiim Harder skyder med skarpt, når replikkerne falder, men fremkalder også aftenens tåre i øjenkrogen, når hun som Rizzo synger There are worse things i could do, som på dansk er blevet til, Jeg kunne gøre værre ting. Alle får deres tid i spotlyset, og det er en fryd at være vidne til.

Sara Gadborg sang Beauty school dropout med så meget power, at publikum blev blæst bagover, og begejstringen gjorde, at forestillingen et kort øjeblik måtte sættes på pause, indtil jublen havde lagt sig. Intet mindre end fænomenalt.

Ikke nok med, at Silas Holst står på scenen som Danny Zuko, så har han også påtaget sig rollen eller opgaven som koreograf, og sammen med scenografien lavet af Steffen Aarfing og kostumer af Helle Damgård, passer det hele som brylcreem i håret på en T-Bird.

Heldigt for os bliver orkesteret, ledet af Joakim Pedersen, ikke gemt væk hele aftenen, men bliver for en tid en passende del af forestillingen, så vi kan se de dygtige musikere, der for alvor får denne aften til at dufte af de tidlige stadier af Rock’n’roll.

Alt sammen bundet flot sammen af Frede Gulbrandsens instruktion.

En lille detalje
Der var kun én ting under premiereforestillingen, der irriterede. Det var øresneglen, der manglede i øret på Silas Holst. Om det var fordi han ikke kunne høre de andre, eller ubehag, eller noget helt tredje er svært at sige, men under hele forestillingen dinglede øresneglen som en gigantisk ørering på siden af ansigtet hos Danny Zuko. Det gjorde ikke noget ved stemmen, monitoreringen så ud til at virke ellers, men også efter pausen dinglede den videre. Lav et andet setup til Silas Holst, så han ikke behøver det i øret.

Men helt ærligt, hvis det er det eneste, så er det jo alt i alt så meget i detaljen, at det er ligegyldigt.

Der skal sikkert nok sidde nogen derude med lysten til at diskutere, om handlingen i Grease ikke er løbet fra os her i 2023. Unge mennesker, der laver om på sig selv, for at passe ind i flokken, mens man mobber dem, der ikke er som en selv. Men alt fortæller os, at på mange måder er verden den samme og om ikke andet, så viser Grease os, hvordan ungdommen opførte sig dengang.

Der er tradition for at lave danske oversættelser til sangteksterne, når der opføres musicals her i landet. Heldigvis har man i dette tilfælde kun gjort det de steder, hvor det gav mening, og undladt at lave om på de mesterværker, som vi alle sammen er kommet for at høre og opleve.

Jeg kan ikke, uden at bande, til fulde udtrykke, hvor meget jeg nød denne aften.


Grease spiller fra 9. marts til 9. april 2023. Falkoner Salen.
Musikteatret Holstebro fra den 12. april.
Vejle Musikteater fra den 26. april.
Varighed 2 timer og 30 minutter. Inkl. pause.


Medvirkende: Neel Rønholt, Silas Holst, Lea Thiim Harder, Joakim Tranberg, Alberte Kyst, Nanna Rossen, Fie Alberte Damgaard, Thor Vestergaard, Christian Collenburg, Lasse Dyg, Frederikke Vedel, Sara Gadborg, Nastja Arcel, Patrick Terndrup, Kirsty McDonald, Ole Boisen. Dansere/Ensemble: Mads Gronemann, Malene Koch, Simon Glæsel, Tone Reumert, Suad Demirovic, Søren Torpegaard. Instruktør: Frede Gulbrandsen. Koreograf: Silas Holst. Scenograf: Steffen Aarfing. Kostumedesigner: Simone Bartholin. Kapelmester og Music director: Joakim Pedersen. Lysdesigner: Egil Barclay Høgenni Hansen. Lyddesigner: Tim Høyer. Producent: Rikke Lange. Executive producer: Jesper Winge Leisner. Produktionsselskab: One And Only Musicals. Teaterforlag: Nordiska ApS – København

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.