Godzilla som du kender ham
Det er næsten utroligt og tænke på, at filmene om det masseødelæggende kaiju-monster, Godzilla, trække historiske tråde tilbage til 2. verdenskrig. Det var mildest talt en anden tid, men ikke desto mindre er det som om, at Godzilla ikke vil dø. Derfor er det muligt at møde kæmpemonstret for 30. gang i Godzilla Minus One.
Filmen rejser meget passende tilbage til det krigshærgede Japan i 1945. En kamikazepilot ved navn Koichi Shikishima vender tilbage til Japan, efter at være flygtet fra sin selvmordsmission. Her møder han en ung kvinde ved navn Noriko. Sammen udvikler de et stærkt venskab og et håb for fremtiden, der dog bliver sat på en prøve, da det tilsyneladende ustoppelige monster Godzilla, efter at have været en usynlig spiller under krigen, nu vender snuden mod Japan.
Godzilla har altid været et symbol på de lidelser som japanerne har måtte overkomme efter 2. verdenskrig. Det var ikke nok at tage krigen, men måtte også kæmpe med efterdønningerne af atombomberne, de som den eneste nation har været ofre for. Det store kaiju-monster repræsenterer alt det, der kommer efter, og det bliver der heller ikke lagt skjul på her.
Mennesket møder monstret
Det menneskelige drama er så ligetil som det oprindelige forelæg, og selvom det ikke er nyskabende, skal man være lavet af sten, hvis ikke man føler bare en lille smule for den lille Akiko, der er fanget midt i det al virakken. Det interpersonelle drama har dog aldrig været det helt store trækplaster. Den ærer tilfalder i stedet det omvandrende atomvåben, Godzilla.
I denne ombæring besidder Godzilla ikke noget, der minder om bare menneskelige karakteristika, som de amerikanske filmskabere ellers har for vane at tilføje. Det er et forvokset krybdyr, der hverken tænker eller føler, men bare vandrer afsted og terroriserer alt på sin vej. Så hvis man bare gerne vil have en forsikring om, at der er masser af monsteraction, kan man vide sig tryg. Filmen udkommer ovenikøbet i IMAX, så du kan få fornøjelsen af at se ødelagte byer og laserstråler på det helt store lærred.
Godzilla Minus One er en monsterfilm fuld af kæmpe eksplosioner, et storladent melodrama med den kujonagtige kamikazepilot Shikishima i centrum og et antikrigsbudskab, eller mere specifikt et anti-atomvåbenbudskab, der burde være lige noget for sådan en som mig. Alligevel er det som om, at det aldrig rigtig fungerer – for mig i hvert fald.
Hvor nogle måske kan tage til takke med en kaiju, der spyer en laserstråle ud af munden og med glæde tramper et utal af mennesker ihjel, så skal der noget mere til for at fastholde min interesse, også selvom det ”kun” er den femte film i Reiwa-æraen. Kamikazepiloten Shikishima som repræsentant for den menneskelige historie, ender hovedsageligt med at være en narrativ rettesnor, der forbinder Godzillas scener, som er det eneste rigtigt imponerende. Samtidig må jeg også erkende, at jeg nok ikke er målgruppen for denne film, så lad ikke mine forbehold skræmme dig.
På nuværende tidspunkt ved du nok allerede, om det er en film for dig.