
Ça va sans dire
Vi skal alle være som Frk. Marguerite?
Teatret ved Sorte Hest kan godt lide sort. Ofte er scenografi og kostumer sorte med lidt mere sort, og denne forestilling er ingen undtagelse. Men denne gang kan Frk. Marguerite skrive sin visdom på vægge, døre og gulv, da hele scenen er én stor tavle til hendes rådighed.
Frk. Marguerite bestemmer, så længe du er på Teatret ved Sorte Hest, og du har bare at høre efter og lære noget, for ellers kommer du aldrig ind på en af de højere videregående uddannelser, og hvem ved egentlig så, hvad du overhovedet bliver til. Men du lytter jo ikke efter, du tænker kun på biologi, gør du ikke?
Den brasilianske dramatiker Roberto Athayde skrev Frk. Marguerite i 1971. Meget er sket siden, og så alligevel er mange ting i verden helt som de plejer. Sarah Boberg er den humørsvingende lærerinde, og det, der først opleves som en forholdsvis almindelig undervisningssituation, udvikler sig til en satirist monolog og demonstration af mennesket og magtens mange ansigter og gentagelser.
Vi er alle som Frk. Marguerite?
På lidt over 70 minutter kommer vi godt rundt om mange af de uhyggelige, og i dette tilfælde forsøgt morsomme, mekanismer, som mennesket stadig lader sig narre og styre af.
Maria Vinterberg har med ellers altid sikker hånd iscenesat Peter Poulsens oversættelse, som er forestillingens store udfordring.
Teksten og derfor sproget er forældet, og opfindsomheden rækker ikke, i lang tid, til andre ord end dem, der kredser rundt om røv. Der kommer dog et temposkift, hvor mange andre ord for kønsdele kommer i spil og hæver lixtallet gevaldigt. Jeg ved godt, at det er en oversættelse, men meget af teksten sad fast i en fortid, og hvis hesten vil sikre, at næste generation også besøger stalden, for det skal de, så er det måske på tide at satse lidt mere på yngre tastaturboksere.
Jeg er født i 1977, og det var meget tydeligt, at jeg sad mellem to generationsstole, da det kom til denne tekst og denne forestilling. Jeg kunne godt forstå, da noget skulle være morsomt eller finurligt, men i min optik var det ingen af delene. Jeg kunne sagtens se, at Sarah Boberg gjorde alt, hvad der kunne gøres med materialet, og jeg forlod den intime sal ganske underholdt, men uden at være blevet provokeret, og uden nye tanker, der kunne bruges til at spejle 2025 og den tydelige retning, verden er på vej i, som teatret ellers også selv nævner i det digitale program.
FRK. MARGUERITE spiller fra 15. februar til 15. marts 2025. På Sorte Hest.
Varigheden Ca. 1 time og 15 min. uden pause.
Medvirkende: Sarah Boberg. Iscenesættelse: Maria Vinterberg. Scenografi: Marianne Nilsson. Lysdesign: Sofus Sean Bassett. Skræddersal: Mikael Jensen. Manuskript: Roberto Athayde. Oversættelse: Peter Poulsen. Forlag: Folmer Hansen Teaterförlag AB. Originaltitel: Apareceu a Margarida.