Et juleeventyr

Kategori Teater af - december 03, 2022
Et juleeventyr

Enchanté. Det er fransk og betyder, så går det løs

Det gør det i hvert fald ifølge nutidens ånd, som hjemsøger Ebenezer Scrooge natten til den 25. december i Nørrebro Teaters version af Et Juleeventyr.

Charles Dickens’ fortælling fra 1843 er eviggyldig med sit budskab om næstekærlighed og håbet på, at selvom man er kommet ud på, hvad der ligner et uopretteligt sidespor, er det muligt at ændre sig og blive til den person, skæbnen oprindeligt havde tiltænkt.

På papiret en dyster historie med en mor, der dør ved at skænke livet til Ebenezer. En far, der ikke kan holde ud at se ham, for det minder ham om hustruen, han har mistet. En dreng, der gemmer varmen, kærligheden og eventyret væk, for det er nemmere at blive en del af maskinens kynisme.

Men livet varer ikke evigt. Du kan ikke bruge dine mange penge, når du er død, og måden du har tjent dem på, har konsekvenser.

Foto: Büro Jantzen

Det må gerne være farligt
Netop da Ebenezer får besøg af sin tidligere kollega Jacob Marley, som nu er død, viser Nørrebro Teater, at man ikke behøver afskærme børn fra alting, som ellers er kutymen i vores samtid.

Med lyd og lyseffekter, der også fik de voksne, på de bagerste rækker, til at tisse lidt i bukserne, kommer spøgelset op fra helvedes ild i de lænker, som han har smedet ved at udnytte andre, da han var i live.

Fra det øjeblik, eller egentligt fra første øjeblik og frem til det mere end fortjente stående bifald, er forestillingen en tour de force, med alt hvad hjertet kan ønske sig af gaver under juletræet.

Alle skuespillere på scenen giver en kraftpræstation, og der er så mange fine lag i hver karakter, at jeg misunder alle dem, der har billet og endnu ikke har oplevet det.

Førnævnte nutidens ånd, spillet af Sophie Marie Jeppesen, for bare at nævne en af de mange præstationer, er en sammensmeltning af en teenagers TikTok dansende arrogance, en loyal og nysgerrig familiehund, traditionsbundet skuespil, adapteret børnefysiske bevægelser, og dialogfremførelse, der får det retoriske kompas til at eksploderer.

Foto: Büro Jantzen

Andre lige så flatterende observationer kunne jeg skrive om Marie Dalgaards måde at give en karakter, der ikke får meget opmærksomhed i originalmaterialet, masser af liv og tilstedeværelse. Peter Zandersens portræt af Fezziwig, tog denne aften bogstaveligt mælet fra børnene i salen. Ingen kunne huske deres eget navn, da de blev spurgt. Men det stoppede langt fra Fezziwig der, ligesom Andreas Jebro vælter ud i salen i årets bedste publikumsinddragelse.

Alt sammen bundet så flot sammen med Mette Horns solide, men i virkeligheden så skrøbelige version af Ebenezer Scrooge.

Foto: Büro Jantzen

En fortryllende juleoplevelse for hele familien
Det er hvad Nørrebro Teater selv skriver, og det vil jeg gerne skrive under på. Det er ikke i mangel på bedre, at forestillingen bliver genopsat. Det lugter efterhånden af en tradition, der er kommet for at blive. Jeg ved med sikkerhed, at hvis Nørrebro Teater har den på plakaten til næste år, så sidder jeg klar, og hele familien skal med.

Foto: Büro Jantzen


Et Juleeventyr spiller fra 01. december til 23. december 2022. Nørrebro Teater.
Varighed. Ca. 2 timer inkl. pause. Fra 7 år.
Tor-fre kl. 18.00. Lør-søn kl. 12.00 og 16.00


Medvirkende: Mette Horn, Marie Dalsgaard, Andreas Jebro, Sophie Marie Jeppesen, Peter Zandersen. Instruktion: Viktor Tjerneld. Instruktion af genopsætning: Andreas Jebro. Scenografi og Kostumer: Franciska Zahle. Manuskript: Patrick Barlow. Lysdesign: Mårten K. Axelsson. Lyddesign: Ida Jacobsen.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.