
En musical om de store småting
Når jeg bliver 30
I forestillingen Efterlysning er de små udfordringer lige så store som resten af den verdenssituation, vi hele tiden bliver slået i hovedet med.
Det, der for Mille Lambert startede som et bachelorprojekt i forbindelse med hendes uddannelse som musicalperformer, er nu tre år efter blevet til musicalen Efterlysning, der kan opleves på Fredericia Musicalteater frem til den 13. april.
Selv om der ikke umiddelbart er et handlingsforløb, men samlet 14 sange med en pause i midten, virker hele forestillingen forbundet i sin søgen efter netop en efterlysning af livets hverdagsproblematikker. Får jeg styr på det hele, når jeg bliver 30 år? Hvor længe skal vi lade som om, vi vil hinanden? Hvorfor er der altid en, der vinder, og en, der taber? osv.
Kære mor og far
Man kan ikke andet end at blive varm indeni, og lade skuldrene falde ned på plads, når de tre medvirkende Johanne Milland, Søren Torpegaard Lund og Diluckshan Jeyaratnam på skift og sammen synger om at have ondt i nakken eller om at møde en gammel ven, man ikke længere har noget til fælles med, med samme oprigtighed, engagement og power, som havde det været Les Misérables eller The Sound of Music.
Kun en enkelt gang i begyndelsen af 2. akt bliver nummeret – Så blev der stille – trukket lidt for langt, mens de medvirkende nynnende sporer sig ind på hinanden. Måske iscenesat for, at salen kan komme ind i forestillingens karakteristiske rolige stemning igen efter pausen, men utålmodigheden melder sig.
Musikeren Kristoffer Nybye blev tilbage i 2022 tilknyttet bachelorprojektet som konsulent, og sidder nu bag klaveret som kapelmester, og Mikael Korsgaard Larsen, som var vejleder, endte med at instruere forestillingen, der med sit blomster- og plantetema er blevet meget organisk også i sin leg med genren, der måske nærmer sig mere kabaret end musical.
Jeg burde drikke mere
Netop følelsen af kabaret bliver yderligere forstærket ved valget af, at opførelsen er opsat i den lille sal og opdelt i tre sektioner.
Første sektion er seks små caféborde med plads til fire, næste sektion er fem rækker med stole, og til sidst er der fem rækker med biografstole.
Nu er det selvfølgelig ikke en anmeldelse af Fredericia Musicalteaters fysiske rammer, men bare fordi noget er døbt lille sal, gør det ikke oplevelsen mindre. Faktisk er salen i høj grad med til at gøre forestillingen intim, og sammen med scenografien og rekvisitterne en visuel fornøjelse.
Som teaterdirektør Thomas Bay selv gør opmærksom på i starten af programmet, så er teater noget, vi oplever sammen, og forhåbentlig er det med til at skabe sammenhængskraft og empati, som vi, mere end nogensinde før, har brug for.
Netop dette sad jeg selv og tænkte over i pausen. Forestillingen, Efterlysning, er ikke fyld indtil næste store projekt er klar i den store sal, nej, Efterlysning er teater til tiden.
EFTERLYSNING spiller fra 28. marts til 13. april 2025. Fredericia Musicalteater
Varigheden er ca. 1 time og 40 minutter inkl. pause.
Medvirkende: Johanne Milland, Søren Torpegaard Lund, Diluckshan Jeyaratnam. Musik og tekst: Mille Lambert og Kristoffer Nybye. Instruktør: Mikael Korsgaard Larsen. Kostumedesign: Lotte Martine Blichfeldt. Lyddesign: Peter Løvenhardt. Lysdesign: Martin Jensen. Kapelmester: Kristoffer Nybye.