Michael Bay leverer old-school action
Der er noget næsten beundringsværdigt over en Michael Bay film. Han er virkelig en gammeldags, macho mand, der elsker eksplosioner, biljagter, de store følelser og flotte skuespillere, leveret i en bombastisk indpakning, hvor underholdningsværdien er vigtigere end de små menneskelige nuancer. I forlængelse af denne stil, finder vi hans seneste actionbrag, Ambulance.
Plottet er egentlig meget ligetil, fordi det handler i al sin enkelthed om to brødre, der er vokset op i et kriminelt hjem, men hvor den ene er sluppet ud af den kriminelle underverden og har skabt sig en lille kernefamilie. Pengeproblemer tvinger ham dog tilbage til sit gamle liv og den bror, som han har lagt bag sig, da konen har brug for penge til en operation. For at få penge til behandlingen, bliver han involveret i et bankrøveri, der selvfølgelig går grueligt galt og ender med, at de to brødre stikker af i en ambulance, mens de har en paramediciner og en såret betjent med som gidsler.
Enkel idé og masser af action
Det er virkelig high-concept, der vil noget, også selvom filmen i virkeligheden er en remake af en dansk film af samme navn. For ikke nok med, at du har et koncept, hvor stort set hele filmen er en kontinuerlig biljagt, så foregår den også i realtid, og den stigende intensitet, er som hånd i handske til en mand som Michael Bay, der bare elsker at vælte, smadre og eksplodere biler. Konceptet giver også plads til det menneskelige drama, men uden, at det på nogen måde har en chance for et fjerne fokus fra det, som han synes er vigtigst, nemlig eksplosionerne.
Så selv om det er en film, der ikke sparer på eksplosionerne og actionsekvenserne, så rummer den også alle dårligdommene ved amerikansk filmskabelse. Et er eksplosionerne, de opfindsomme traveling shots, og den konstante højoktane spænding, der gør filmen til en spirituel efterfølger til Speed fra halvfemserne, men den er samtidig også blottet for dybde. De tre hovedkarakterer er ekstremt karikeret og har meget åbenlyse karakterudviklinger. Skuespillet efterlader heller ikke meget til fantasien, hvor særligt Jake Gyllenhaal er så manisk, at man skulle tro han havde tage stoffer lige inden optagelserne gik i gang.
Der er i virkeligheden ikke så meget mere andet at sige om Ambulance end, at den leverer hvad du forventer, men så heller ikke mere end det. Michael Bay kan finde ud af at optage actionsekvenser, og han er stadig i stand til at finde nye og hæsblæsende måder at optage en biljagt på. Det hjælper også på det, at langt størstedelen af filmen er optaget on-location, ude i den virkelige verden, med rigtige biler, der bliver væltet omkuld og slår gnister i stedet for, at det hele bare ser ud som om, det er blevet genereret af en computer.
Underholdt, det følte jeg mig i hvert fald, også fordi den er blottet for moralisering, og ikke forsøger at være mere end en dum actionfilm. I den forstand minder den meget om actionfilmene fra halvfemserne, der havde et koncept, som var til at forklare på én sætning, og som ganske vist var underholdende, men ligesom det er tilfældet med Ambulance, er det en film man har glemt, så snart man har set den.