Tæt på de Københavnske kunstnere
I ”Mesteren” går instruktør Charlotte Sieling i kødet på det bohemske kunstnermiljø i København. Et miljø der som udgangspunkt virker spændende at skulle følge, men er det også nok til at kunne bære en hel film?
I filmen følger vi den kendte kunstner Simon (spillet af Søren Malling), som er konge af sit eget store atelier, hvor han arbejder med sin kone og sine protegéer. En dag dukker Simons fremmedartede og mystiske søn, Casper, op for at lære sin far at kende, men på trods af, at de begge er kunstnere, så kommer de ikke specielt godt ud af det med hinanden. Efterhånden bliver Simon også mere og mere nervøs for, at Casper er ved at stjæle Simons titel som ’mester’ i atelieret.
Miljøet bedre end dramaet
I sin miljøskildring lykkedes det faktisk ”Mesteren” at være mere en blot interessant. Det er ikke ofte man ser kunstnermiljøet så tæt på, og det fremstår ret troværdigt. Om det så er en korrekt skildring af kunstnermiljøet skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg aldrig selv har befundet mig i sådan et miljø, men det er i hvert fald et sted, hvor personligheder krydser klinger.
Desværre for filmen lykkedes det dog ikke at gøre det menneskelige drama ligeså interessant som miljøet. Et mærkeligt firkantsdrama med Simon, Simons kone, Simons unge elskerinde og Casper bliver der brugt rigtig meget tid på, men det bliver aldrig rigtig forløst eller forklaret, og far-søn forholdet mellem Simon og Casper er kun sporadisk i fokus.
Skuespillet er dog fornemt over hele linjen, og især Søren Malling brænder igennem i hovedrollen. Godt skuespil og en god miljøskildring er dog desværre ikke nok til at dække over det forholdsvis uinteressante drama, og derfor kan filmen desværre kun få 3 stjerner.
- Release Date: 3/1/2017