Et eventyr om tro, håb og tillid
“Du var en god søn, Johannes!”
Eventyret Rejsekammeraten af H.C. Andersen er blevet gennemarbejdet af Henrik Køhler og spiller lige nu i Riddersalen som et af de bedste beviser på, at man stadig i dag kan og skal fortælle historier og lave teater for børn, der tør vise og tale om de svære ting.
Her er der ingen hysterisk pauseklovn, der falder på halen, hver gang man frygter, at noget går for langsomt eller bliver kedeligt. Rejsekammeraten tager den tid, Rejsekammeraten tager for at nå frem, og det er noget nær perfekt.
Den meget unge Johannes sidder ved sengekanten, da faderen dør. Der er nu intet, der holder Johannes tilbage, og derfor begiver han sig ud i den store verden, for han har en ukuelig tro på, at gode ting venter ham. Undervejs på rejsen sker der mystiske ting, og Johannes får selskab af en meget trofast rejsekammerat. Ja, der er også en prinsesse, tre prøver og en trold. Eventyret har det hele.
“Jeg vil også ud i den vide verden!” sagde den fremmede mand
Som forestillingen reklamerer med, så folder scenografien sig ud ad scenen, som i en pop-up bog. Vi får skyggespil med papirklip af den fineste slags. Der bliver leget med størrelsesperspektivet med mindre og større dukker, og overalt er der rekvisitter og kulisser, der kan foldes ud, hænges op, rejses eller skubbes. Visuelt er forestillingen en tour de force og masterclass i, hvordan man kan få mest ud af sin scene.
Det er måske en spøjs ting at skrive, men det er den flotteste trold, jeg længe har set.
Kostumerne følger trop i en både moderne og klassisk fortællestil med masser af muligheder for at vende og dreje tøjet efter behov og ændringer i karakteren i fortællingen.
Men prinsessen var jo en heks endnu, og holdt slet ikke noget af Johannes
Katja Kvistgaard leder som fortæller slagets gang, og som en glimrende identifikation til de mindste sætter hun de andre to til at spille de karakterer, som hun fortæller om, og hun træder selv til som prinsessen. På den måde bliver det aldrig rigtig farligt for publikum, da de jo kan se, det er noget, vi leger samtidig. Klassisk trick, og det virker fænomenalt.
Hans Find Møller har komponeret musikken, og valget af instrumenter passer til et klassisk fortalt eventyr, og kostumet får den ægte trubadur frem i ham.
Sangene er velskrevne og kunne sagtens lyttes til på et børneværelse, hvilket langt fra er selvskrevet i mange af de børne- og ungdomsforestillinger, der ellers bliver sat på scenen i øjeblikket.
Erik Olsen kender om nogen den scene, han står på, og giver den både som dukkefører, selveste rejsekammeraten, og hvad han ellers bliver sat til i farten. En tryg tilstedeværelse og ro fylder rummet, når Erik Olsen står på scenen.
Rejsekammeraten og Riddersalen beviser igen, at børneteater stadig kan stå distancen med traditioner og spilleglæde i ryggen. Hvis du har en god historie, så har du alt.
Rejsekammeraten spiller fra 21. november til 20. december 2024. Riddersalen.
Varigheden er ca. 55 minutter uden pause.
Medvirkende: Katja Kvistgaard, Erik Olsen og Hans Find Møller. Manuskript: Henrik Køhler. Efter eventyret af H. C. Andersen. Instruktør: Henrik Køhler. Dramaturg: Trine Wisbech. Scenograf & dukkemager: Sigurd Dissing. Kostumedesigner: Pille Behrendt. Komponist: Hans Find Møller. Lysdesign: Sonja Lea. Lyddesign & videoprojektioner: Gregers Kjar. Systue: Pille Behrendt & Lone Friis. Produktionsleder: Laurids Bøcher Poulsen. Forestillingsleder: Simon Nyboe. Afvikler: Emilie Viemose. Plakat: Sigurd Dissing. Grafisk design: Mette Bystrup.