En imponerende skandinavisk produktion
Stockholm Bloodbath er et episk, historisk drama, der fortæller historien om det stockholmske blodbad. Tilbage i 1520 er den danske Kong Christian II ved er underlægge Sverige, der har gjort oprør mod Kalmarunionen. Målet med at forene de to nationerne er dog badet i blod, og nogle af de ofre er de to søstre Anne og Freja, hvis familie bliver myrdet af en gruppe danske soldater, der virkelig hader svenskere. De to søstre danner fundamentet for det interpersonelle drama, der selvfølgelig også kulminerer i det føromtalte blodbad, som er en skamplet i den dansk-svenske historie.
Lad os bare starte med det positive. Det er en imponerende flot produktion, der ofte til forveksling ligner de helt dyre fra Hollywood. Lyssætningen er eminent, kameraarbejdet elegant, og selvom der er færre og kortere actionsekvenser, er dem vi får også helt op højde med de helt store blockbusters. Æstetikken er med andre ord eminent og billedsiden en fryd for øjet, som ellers sjældent er de nordiske lande forundt.
Fortællingen er også voldsom og blodig, og selvom det måske skær en i øjet, at danskerne er så tydeligt onde, skabes også fundamentet for, at biografgængerne kan forlade biografen med en fornyet interesse i historien. Det kvindelige perspektiv skader heller ikke, da karaktererne stadig er forholdsvis troværdige som mennesker, der levede for 500 år siden. Vi slipper selvfølgelig ikke for et par overkoreograferede slåskampe med de to søstre, der udfordrer ens indlevelsesevne, men de små actionhelte øjeblikke skader ikke periodedramaet som helhed.
For fjollet
Filmens helt store fejltrin er dog tonen. For selvom manuskriptet er entydigt seriøst og dramatisk, er klippearbejdet underligt ufokuseret. Til forskel fra det grundlæggende filmhåndværket, der er gennemtænkt, sidder man tilbage med fornemmelsen af, at filmskaberne ikke helt har kunne beslutte sig om tonen skulle placere sig som drama eller sort komedie.
En blanding af tegneseriepaneler, freeze frames med kiksede jokes og en ufrivillig komisk kill list, er bare nogle af de spøjse valg, der er blevet truffet. Det er som om, at filmskaberne har siddet i klipperummet og fået lyst til at genskabe Tarantinos stiliserede filmsprog, men det gør mere skade end gavn, hvis ikke det virkelig spiller.
Stockholm Bloodbath er en skandinavisk produktion, der så inderligt gerne vil være en storstilet blockbuster fra Hollywood med et budget på størrelse med et mindre lands BNP – og den helt store overraskelse er, at det lykkes langt hen ad vejen. Med en god balance mellem enkle karakterer, en overfladisk, men pirrende skildring af historien, samt en god håndfuld actionsekvenser. Nogen vildt imponerende film bliver den aldrig, det er den simpelthen for konventionel til at kunne være, men den leverer som en pudsige og underholdende introduktion til det stockholmske blodbad.