Kassandra

Kategori Teater af - januar 14, 2024
Kassandra

Tredje del af den mytologiske teatertrilogi FURIER

Det er Kassandra, der taler i det her rum
Husets teater har gennem de sidste tre sæsoner haft forestillingerne Fædre (2022), Elektra (2023) og nu Kassandra, som sætter punktum for FURIER trilogien, skabt af instruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen.

Den trojansk prinsesse Kassandra bliver offer for guden Apollons vrede, da han ikke får lov til at forgribe sig på hende. Han skænker hende evnen til at spå fremtiden, men dette er ikke en gave, men en forbandelse. For ingen tror på hendes forudsigelser.

Hun forudsagde Trojas fald, sin egen henrettelse og nu er hun genopstået med en stemme dybere end tiden og dødeligheden. Kassandra ved, at jorden under os brænder, og at vi, ligesom hende, er dømt på forhånd til at falde.

Det er Kassandra, der taler i det her rum
Dramatiker Marie Bjørn har skrevet en fænomenal tekst, der holder publikum fast i temaet uden at gå omveje og uden at danse om den varme grød. Vredens ansigt behøver ikke abstrakte beskrivelser, men kræver direkte tale. Intet menneske, der ikke selv har stået i og set krigens væsen, kan forestille sig dens modbydelighed og mangel på nåde.

Selvfølgelig bliver der malet med den store lyrikpensel, men rammen og tematikken er kompakt, og når de ca. 60 minutter er gået, kommer publikum op til overfalden, og først der kan vi igen få luft og overveje vores egne forudsigelser. For Kassandra bor i os alle.

Benedikte Hansen kommanderer, kræver og fortjener respekt. Det er klassisk monolog, og mange andre skuespillere havde ikke kunnet formå at holde sit publikum fanget i sit jerngreb, når nu temaet konstant er så voldsomt.

Der var steder i forestillingen, hvor det var meningen, at vi kunne trække lidt på smilebåndet, men flere andre steder grinte publikum kollektivt over ting, replikker og grimasser, der ikke burde grines af. Den menneskelige forsvarsmekanisme er en pudsig størrelse, og her på Husets Teater blev den sat på prøve. Hvad mere kan man ønske sig?

Scenen er minimalistisk i sit udtryk og med en storskærm bag en sort ramme, som man også kan sidde og ligge på, minder det lidt om enten en biografsal eller et auditorium i en messehal. Det lyder koldt, jeg ved det, men med lyssætningen, de levende billeder på skærmen, timingen, og lydeffekterne bidrager det til en helhed, der giver plads til og støtter op om ordene.

Det er Kassandra, der taler i det her rum
I forestillingen Kassandra er det kun naturligt at nævne Elektra og Agamemnon, og på den måde bliver den lille scene og universet større, når publikum bliver ført tilbage til de forrige forestillinger.

På vej hjem fra teatret gik jeg og tænkte over, hvor fantastisk det kunne blive, hvis der var en mulighed for at se alle tre forestillinger lige efter hinanden. Du ved, lige som når man i biografen holder en maratonaften, hvor alle film i en trilogi bliver vist på én aften.

Det ville blive en tour de force for dansk teater og en kraftanstrengelse, publikum ville kunne huske om mange år.

Forestillingen Kassandra får seks stjerner, men den sidste stjerne er til Husets Teater. For da jeg kommer hjem og læser i Husets Teater repertoireblad, kan jeg næsten ikke tro mine øjne.

Den 6. og 8. juni kan man nemlig opleve FURIER trilogien som én maratonvisning med talks i pauserne mellem forestillingerne. Hvis man er til den græske mytologi og til teater, der kan og vil mere end at underholde, så er Husets Teater stedet at besøge. Både nu og i juni.

Instruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen har skabt tre forestillinger af stor værdi, og det bliver spændende at se, hvad fremtiden bringer.


Kassandra spiller fra 13. jan til 10. feb 2023. Husets Teater.
Varigheden er ca. 1. time. Uden pause.


Medvirkende: Benedikte Hansen. Dramatiker: Marie Bjørn. Instruktion: Anja Behrens. Scenografi: Christian Albrechtsen. Lyddesign & Musik: Erik Christoffersen. Lysdesign: Christian Vest Berntsen. Dramaturg: Karen-Maria Bille: Video: Simon Sumborg. Instruktørassistent: Mille Lindberg Hansen.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.