Uden tvivl Alexander Paynes bedste film til dato
I The Holdovers rejser vi tilbage til år 1970. På den prestigefyldte kostskole, Barton Academy, møder vi den frydefulde og strenge, men også ensomme historielærer Paul (Paul Giamatti), der bliver tvunget til at passe på de få tilbageværende elever under juleferien, som straf for at have dumpet en meget velhavende families søn. Den lille forsamling bliver dog hurtigt mindre, så der kun er den konfliktsøgende, men kvikke elev, Angus (Dominic Sessa), og kokken Mary (Da’Vine Joy Randolph), der er i dyb sorg, fordi hun lige har mistet sin søn under Vietnam-krigen.
Filmens handling cirkulerer om disse meget forskellige mennesker, og deres bekendtskab kommer til at påvirke dem på helt uventede måder i løbet af de næste to uger.
Et portræt af tre mennesker
Den erfarne instruktør Alexander Payne, der står bag kameraet, bliver for første gang siden Sideways forenet med Paul Giamatti, og filmen kan også tolkes som en form for spirituel efterfølger til deres første kollaboration. Med et enormt karakterdrevet manuskript af David Hemingson, kommer man helt ind på livet af vores trio. Deres menneskelighed er så godt portrætteret, gennem al deres melankoli, drilleri, smålighed og ikke mindst varme, at man ikke kan lade være med at blive helt opslugt af deres liv, selvom filmen er så dialogbåret, at man til tider kan have manuskriptet mistænkt for at have begyndt som et teaterstykke.
Relationerne mellem karaktererne ville dog ikke være meget værd, hvis ikke de også blev vækket til live af nogle gode skuespillere. Paul Giamatti er helt eminent i rollen som Paul. Man skal ikke lade sig narre af gimmicken med glasøjet, for der er en mærkbar menneskelighed gemt bag, og Giamatti gør ham om end ikke sympatisk, så i hvert fald forståelig. På samme måde er det også svært ikke at føle for den unge Angus, der som den eneste bliver efterladt på skolen hen over julen, fordi hans mor har fundet en ny rig mand, og mere end noget andet, gerne vil efterlade den fortid, som han repræsenterer.
Den største overraskelse kommer dog i form af Mary, der spilles af Da’Vine Joy Randolph. Hendes rolle er endnu mere tilbageholdende, og de få glimt vi får af hendes undertrykte følelsesliv, bidrager med et perspektiv, som filmen ville have været fattigere uden.
The Holdovers hylder ikke bare de små øjeblikke, men også de uventede venskaber, der ender med at forme ens liv. Alexander Payne formår at styre uden om de mange faldgruber, og holde fokus fastlåst på de autentiske og nuancerede relationer mellem hovedpersonerne. Rent æstetisk er det ikke nogen overdådig biografoplevelse, men den er helt klart prisen værd, når man får lov til at møde Paul, Angus og Mary, der alle tre rummer en menneskelighed, som er værd at fastholde.