En genrehybrid i børnehøjde
Nina og pindsvinets hemmelighed formår fra første færd, på en meget stilfuld måde, at italesætte virkelighedens problemer i børnehøjde. Det er ellers ikke, fordi plottet umiddelbart virker som noget, der er henvendt til børn. Med et ellers klassisk socialrealistisk setup, følger vi den unge pige Nina, der er vokset op med to kærlige forældre og en far, der altid har fortalt hende eventyrlige godnathistorier. Godnathistorier om et frækt pindsvin, der er så eventyrlige, at Nina begynder at se gnaveren for sine øjne. Den kærlige familie bliver dog for alvor truet, da faren mister sit job på fabrikken og har svært ved at finde et nyt. Så da Nina hører rygter om en hemmelig skat på den nedlukkede fabrik, beslutter hun sig for at finde den, men selvom hun ikke er meget for at erkende det, er den virkelig verden ikke eventyrlig på den samme måde som hendes fars historier.
Børnenes parti
Konflikten mellem den sociale og magiske realisme er til at føle på. Det kunne ellers hurtigt blive mere distraherende end fængende. Heldigvis bliver det hele præsenteret fra børnenes perspektiv. For med al deres uskyldighed, bliver selv en voksen som mig, langsomt lullet ind i den barnlige, men prisværdige sindstilstand, hvor alt er muligt, så længe man stadig er fuld af håb og gåpåmod.
Animationen er ikke på linje med de store amerikanske produktioner, men de franske animatorer viser, at også mindre kan gøre det. Gennem smarte billedkompositioner og en malerisk streg, der minder mere om malerier end computergeneret grafik, ender æstetikken med at være mere dragende end de mere altopslugende mainstreamfamiliefilm, der er blottet for personlighed.
Nina og pindsvinets hemmelighed er måske en familiefilm, men den er mest af alt en kærlighedserklæring til børnenes liv. Tilværelsen er ikke altid lige let, slet ikke når der er en ulmende uro i familien, med ved at tage børnenes parti seriøst, og fortælle sin historie fra Ninas perspektiv, bliver man som voksen mindet om, hvor fantastisk vigtigt det er at værne om denne barnlige uskyld. Og for børnene i publikum er det en flot og vellavet spændingsfilm med nogle fede karakterer.