Kong Lear

Kategori Teater af - september 10, 2023
Kong Lear

Daddy issues

Der bliver leget i sandkassen
Bogstaveligt talt. Eller måske er det nok mere et fysisk parti skak, hvor sindet, fortiden, fysikken, arven og stoltheden er brikkerne, der bliver flyttet rundt.

Enhver forælder ønsker, at deres børn bliver bedre og stærkere end dem selv, lige indtil den dag, det sker. Det får vi genfortalt i forestillingen Kong Lear – Daddy issues, af Cordelia, nej, nok mere af Nanna Cecilie Bang, eller det er faktisk fra 1991 filmen Brudens Far af skuespilleren Steve Martin.

Hvorfor skal filmen blandes ind i denne forestilling? Måske for at vise, at en far, selvom han er fiktion, også kan være et reflekterende menneske, der er mere end sine egne fejl? Men det behøvede vi nu ikke Steve Martin til at minde os om.

Der kommer skam en Kong Lear frem i lyset, i skikkelse af Dejan Čukić, som vender tilbage til scenen efter mere end 10 års fravær, og han får lov til at folde sig ud med det karakteristiske og savnede ansigtsudtryk. Men han skal kæmpe for sine Shakespeare-monologer og for historien, for instruktør Liv Helm og i denne forbindelse skuespiller Nanna Cecilie Bang har andre planer.

I Shakespeares fortælling har Kong Lear tre døtre. Han er en aldrende mand, som har besluttet at abdicere, og dele sit rige op mellem disse tre døtre. Han beder dem hver især om at deklarere deres kærlighed til ham, så han kan dele riget efter, hvor meget de hver især elsker ham. Men da den yngste datter Cordelia fortæller, at hun da elsker ham, men hverken mere eller mindre end det, udviser kongen sin datter fra England, og hun får intet.

Den historie får vi også i denne forestilling, men det er mere et springbræt til at gå på opdagelse i det mysterium, der er far og datter.

Når gryderetten ikke er klar
På papiret virker det skudsikkert at støve Kong Lear af, dykke ned i egne og andres traumer for at se, hvad der kommer op til overfladen, når det kommer til den valgte præmis. Men i løbet af de 90 minutter forestillingen varer, er det svært at se, hvilken farve bold, der bliver undersøgt, af de mange bolde, der er blevet kastet op i luften. Er vi tilbage i Kong Lear teksten, og hvorfor er vi det? Er vi i gang med en personlig tekst og oplevelse fra instruktøren eller skuespilleren? Skal vi grine lidt af det hele, som der lægges op til, eller er det her i virkeligheden en tragedie, som flettes ind i en tragedie?

Det lyder hårdt, jeg kan godt selv høre det, når jeg genlæser det, men lige meget hvor meget jeg end prøver, så synes jeg stadig, at jeg var vidne til et prøveforløb, der ikke var færdigt. Et par dage eller uger mere i øvelokalet med et par ”kill your darlings” havde ikke gjort noget.

Scenografien er perfekt. Sandkassen er en glimrende indramning og stormen, der raser, da kongen mister forstanden, er visuelt flot og giver en veltiltrængt dybde.

Cordelia kommer til syne iført narrehat. Hun ved godt, at hun har brug for, at alle skal kunne lide hende. Også den far, der har smidt hende på porten. Hun hjælper ham i regntøjet, hun tilbyder popkorn og en mulighed for forsoning. Det er visuelt rørende.

Der er mange ting i denne forestilling, der er rørende, men jeg mangler retning og ikke så mange abstrakte fragmenteringer.

Det viser sig, at strategien med at tale manden ned, for at kunne tale kvinden op, er et kedeligt værktøj i en værktøjskasse, der er meget større. Det er da muligt at vise kvindens styrke uden at pille manden ned, er det ikke?


Kong Lear – Daddy issues spiller fra 9. september til 7. oktober 2023. På Husets Teater.
Varighed 1 time og 30 minutter. Uden pause.


Medvirkende: Dejan Čukić, Nanna Cecilie Bang. Tekst: Liv Helm. Med tekster af: Nanna Cecilie Bang, Dejan Cukic og William Shakespeare. Instruktør: Liv Helm. Scenograf & Kostumer: Christian Friedländer. Lyddesign & Komponist: Emil Assing. Lysdesign: Christian Vest Berntsen. Instruktørassistent: Millle Lindberg Hansen. Stuntkoordinator: Anne Rasmussen. Teatermaler: David Drachmann. Systue: Hanne Mørup. Scenemester: Claus Arrildt. Forestillingsleder & Rekvisitør: Pernille Mikkelsen. Teknisk elev: Nikolaj Roed Klüver.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.