Hvis man tager livsløgnen fra gennemsnitsmennesket, så dør det.
Man skal ikke stå i vejen for en god historie
Vi har alle sammen prøvet det, at gøre vores egen oplevelse bare en lille smule bedre, ved at lægge et ekstra lag på sandheden. Ingen skade sket eller?
Netop den opførsel ser The Other Eye of The Tiger, som er et af Husets Teaters nuværende huskompagnier, på. Kunstnerkollektivet skriver normalt selv de historier, som sættes på scenen, men denne gang er de blevet udfordret af teaterchef Liv Helm. For hvilken klassiker, hvis ikke Peer Gynt, passer bedre, når det kommer til ønsket om at udforske løgnens væsen?
Det er der blevet en fabelagtig god forestilling ud af. Skuespiller Morten Burian er vejviser gennem sandheder, løgn, ønsket eller håbet på et bedre liv, end det man står i, og viljen til at lade den gode historie triumfere over den kedelige virkelighed.
Morten Burian er ikke bare vejviser, han får alle i salen til at føle sig meget velkommen og med en charme, der desarmerer selv den største kritikker, bevæger vi os sammen ud i at udforske, hvor Henrik Ibsen stopper, og hvor Peer Gynt begynder.
Når jeg skriver, at vi er sammen om det, så er det ikke bare symbolsk. Nej, publikum spiller en aktiv og inddragende rolle, der i sig selv er en teknisk overlegen begivenhed.
Vi er ikke engang to minutter inde i forestillingen, før en fra publikum bliver inviteret med op på scenen, for at hjælpe til med at tegne billedet af Henrik Ibsen, der i bedste Baron von Münchhausen-stil fletter sit eget liv ind i Peer Gynt, men med kunstnerisk frihed og meget store armbevægelser.
Flere høretelefoner bliver delt ud, og flere fra publikum kommer med op på scenen. Sådan er det resten af forestillingen. Vi får instruktioner gennem høretelefonerne og går ind og ud fra bagtæppet. Vi bliver fodret med replikker, vi siger højt, vi giver høretelefonerne videre til andre, vi sætter os tilbage på vores plads, vi rejser os igen. Vi er forestillingen.
Det er flot i sig selv, at Morten Burian kan guide os samtidig med, at han spiller over for fremmede forvirrede mennesker hver aften, men den tekniske indsats er forestillingens helt store stjerne.
Det kræver ekstrem forberedelse og mod at turde lade publikum få så stort et ansvar, for uden dem har fortællingen ikke en chance. Men det er også det, der gør oplevelsen helt unik.
Vi er blevet en del af teatret og teatret en del af os.
Husets Teater har med Peer Gynt lavet en alt andet end støvet gang Ibsen, og selv om man måske enkelte gange under selve forestillingen tænkte mere over, hvad man selv lavede på scenen, end på at opleve en teaterforestilling, som man havde indløst billet til, så efterlod det en masse tanker, der først langsomt kommer op til overfladen flere timer eller dage efter.
Hvor langt er man villig til at gå og lege med som publikum?
Peer Gynt? Vil og kan meget mere end, hvad man oplever i nuet. Den vækker og kræver debat.
PEER GYNT? spiller fra 22. april til 20. maj 2023. På Husets Teater.
Varighed 1 time og 40 minutter. Uden pause.
Medvirkende: Morten Burian. Koncept: The Other Eye Of The Tiger. Instruktion & Tekst: Henrik Grimbäck. Med fragmenter & tekstudvikling af: Morten Burian. Scenografi & Kostumedesign: Ida Grarup. Lyddesign: Asger Kudahl & Daniel Fogh. Lysdesign: Súni Joensen. Dramaturg: Miriam Frandsen. Instruktørassistent & Afvikler: Cille Viola Brandt Petersen. Scenografassistent: Sigrid Andreasson. Oversættelse af manuskript: Idil Alpsoy & Cille Viola Brandt Petersen. Co-produktion: The Other Eye of The Tiger, Toaster & Husets Teater.