En fandenivoldsk ny musicalkomedie
Man skal gå ind og se Eksorcismen, hvis man vil have en tur i underholdningskarrusellen. Forestillingen lover ikke mere, end den holder. Der er gode sange, musikken er vel komponeret, der bliver danset, sunget og spillet med oprigtig kærlighed til kunsten.
Det er, hvad det er
Instruktør Rasmus Mansachs lægger selv hovedet på bloggen og skriver i programmet, at der hverken er mening eller formål, men, at Musical Teatret har gjort, hvad de kunne, for at lave en lille flugt, hvor man kan opleve et rendyrket stykke underholdning.
Jeg kan kun give instruktøren ret. Alle giver alt, hvad de har i sig, og selv om forestillingen bølger frem og tilbage, mellem at give mening og få tiden til at gå, indtil man kan tillade sig at sænke tæppet, kommer Eksorcismen i mål uden alt for mange knubs og bump på vejen.
Musicalteatret holder åbne auditions hvert år, og det kræver hverken erfaring eller uddannelse at møde op. Hvis man bliver valgt, er det ulønnet at medvirke i Musicalteatrets opsætninger. Det betyder altså, at man her har muligheden for at prøve sine talenter af, på en scene, eller få afløb for en drøm, der aldrig gik i opfyldelse. Lige meget grunden er de medvirkende i Eksorcismen klar til at bløde på scenen, og det fortjener den dybeste respekt.
Men det er tydeligt, at selvom man måske har et talent for at synge, betyder det ikke, at det samme gælder for skuespil og omvendt.
Der er noget galt med Ellen
Handlingen udspiller sig i løbet af en enkelt dag hos en rigmandsfamilie i Vedbæk, som er havnet i en belastende klemme, da en af familiens teenagedøtre, den ellers så populære cheerleader Ellen, tilsyneladende er blevet besat af selveste Djævelen. Familiens nærmeste, samt et hold af katolske præster og nonner, er samlet for at få Ellen tilbage.
Dramaturgien virker mest af alt til drage inspiration fra amerikansk kultur, og hvad cheerleadere laver og hepper på i Vedbæk er lidt et mysterium. Måske fordi det giver danserne en mulighed for at komme på scenen og være en mere aktiv del af forestillingen?
Når der bliver danset, er det på højt niveau, og særligt Mette Abildgaard gør sig bemærket med en urokkelig entusiasme.
Det samme kan siges om skuespillerne Alisha Mae Williamson Meadows, som spiller Søster Abeolne, Lise Kloborg Pedersen, som spiller Leonora, Katrine Nysted Rasmussen, som spiller Josefine og David Svane, som spiller Marius.
Det er tildelingen af disse roller, som er de største vindere i karakterlotteriet. De er velskrevet, og giver spillerne masser at lege med, hvor karaktererne Astrid og Bertil er det modsatte.
Her har vi et ægtepar, hvor konen ikke kan andet end at nedgøre den person, hun har valgt at gifte sig med og nu er gravid sammen med for anden gang.
På papiret sikkert en god ide, men i udførsel tåkrummende irriterende. Hatten af for Elisabeth Bergstrand-Poulsen, som synger så taget letter, men ikke har fået noget at arbejde med og Marc Zender, som skal finde sig i at blive råbt ad, uden at få sin ellers velfortjente oprejsning. Det er hverken morsomt eller bidragende med noget som helst.
Men sådan er det nok ofte, når der bliver lavet en casting først, og man derefter skal skrive roller til alle.
Ingen kan være i tvivl om, at Musical Teatret elsker det, de gør og laver. De tør tænke nyt og eksperimenterende, uden det bevæger sig væk fra musicalens rammer. Der bliver måske ikke altid ramt der, hvor der sigtes, men netop derfor er det spændende hvert år at se og følge med i, hvad den modige teaterforening nu har fundet på.
Eksorcismen spiller fra 13. april til 29. april 2023. På Folketeatrets store Turnéscene.
Varighed. ca. 2 timer og 20 minutter (inkl. pause) Ikke egnet for børn under 12 år.
Medvirkende: Lise Kloborg Pedersen, Rigmor Amalie Øder Joensen, Cherie V. Huusfeldt, David Svane, Esther Marcussen, Daniel Spenner, Michael Rask Bertelsen, Alisha Mae Williamson Meadows, Elisabeth Bergstrand-Poulsen, Marc Zender, Katrine Nysted Rasmussen, Céline Louise Raffel, Maria Christine Engelsted Risum, Mie Lambert, Mette Abildgaard, Asta Maua Conrad, Nadia Eriksen, Caroline Bang Fredensborg, Michelle Kramer Hendriksen, Clara Marie Vesterager Husfeldt, Mira Kastrup Jørgensen, Julie Mortensen, Freja Niebuhr, Lærke Skovhus Pedersen, Louise Skov Stoholm, Sofie Nørgaard Thomsen, Ida Zimmermann.
Instruktør/manuskript: Rasmus Mansachs. Originalsange: Rasmus Mansachs, Lars Rahbek Andresen & Søren Okholm. Sanginstruktør/korleder: Jakob Blegvad Stenz. Koreograf: Kenneth Parsberg. Lys: Mikkel Magnus Olsen. Lyd: Mikkel Steenvinkel Saabye Nordenhof. Produktionsleder: Malthe Rokatis. Forestillingsleder: Mik Glad Lind. Kostumier: Sofie Nørgaard Thomsen. Rekvisitør: Mette Abildgaard. Fotograf: Ole Overgaard.