En Shakespeare collage over magtens intriger, begær og pinligheder
Vi vil alle hellere se og høre en skurk
Fascinationen af det onde har altid tiltrukket publikums interesse. Vi ønsker alle at forstå, vi leder efter svar og forklaring på vanviddet og det mørke, der gemmer sig i os alle.
Enhver fortælling har brug for modstand, ikke bare en forhindring a la unavngivne tyske soldater i en krigsfilm, men et komplekst sammensat menneske, der, ud fra egne visioner, mener, at de gør det rigtige. I filmens verden har der, de sidste 10 år, været kamp og kø rundt om forfatterbordet, for netop at skabe den ene skurk efter den anden, hvor publikum, selvom de ikke delte de vanvittige holdninger, kunne forstå, hvorfor det hele var kommet så vidt.
Men hvis vi ser tilbage i tiden, langt tilbage til William Shakespeare og hans tekster, der er skrevet for over 400 år siden, så er der masser af guld at hente, når det netop kommer til forskruede tanker, fornægtelse, og forsøg på at retfærdiggøre sine handlinger.
Bådteatret dykker ned i tekster fra Titus Andronicus, Richard III, Othello, Macbeth, Julius Cæsar, Hamlet, og Kong Lear. Et persongalleri fyldt med kompleksitet og mareridtsfremkaldende indbildning får liv og et talerør.
Virkeligheden ser med
Dukkemageren Erik Sanko har skabt tre mesterværker, som Astrid Kjær, Jannie Faurschou, og Signe Kærup Dahl giver utrolig realistisk liv og personlighed. Hver lille scene tegner mørket i menneskets sjæl og det er ikke svært at tro, at disse tre dukker alle er i besiddelse af netop en sjæl, når de ser ud på os i salen med deres indbildske ideer om mord af nødvendighed.
I et lydbillede, der minder om Tom Waits, og en scenografi, der ser ud som et nedslidt Christiansborg kontor i toppen af et industrielt tårn, bliver publikum bombarderet med Shakespeares forførende lyrik. Det er en grufuld og dragende aften med teaterhistoriens største demagoger.
I disse tider, hvor mennesker med magt står i kø for at vaske hænder i håndvasken, er det som om, de taler og tænker de samme ord, som der bliver fremført på Bådteatret. Selv om det er sat på spidsen, er der alt i alt intet nyt under solen, når det kommer til meget af menneskets opførsel.
Glem, hvad du ved eller ikke ved
Eventyrlige dæmoner, som spillede på Bådteatret i november sidste år, havde til dels samme opbygning, med passager fra forskellige eventyr skrevet af H. C. Andersen. Her gik temaet mørke igen, i alle de udvalgte tekster. Men i Eventyrlige dæmoner blev publikum pænt guidet lidt mere nænsomt rundt, hvor i Blod, svigt og tårer er publikum efterladt til at skimme ned i programmet, for at vide med sikkerhed, hvor ordene kommer fra. Glem det, og læs om det efterfølgende.
Læn dig tilbage, og oplev koblingen mellem historiens vingesus og en udødelig lyrik, til lyden af de magtlystne tandhjul, der aldrig går i stå. Instruktør Rolf Hein har sammen med holdet, lavet en mareridtsperle, der er mere skrækindjagende end alverdens gyserfilm.
Blod, svigt & tårer spiller fra 21. marts til 01. april 2023. På Bådteatret.
Varighed 1. time og 10 minutter. Uden Pause.
Medvirkende: Astrid Kjær, Jannie Faurschou, Signe Kærup Dahl. Instruktion: Rolf Heim. Scenografi: Rolf Heim, Jonathan Hjort. Dukkemager: Erik Sanko. Lysdesign: Egil B. H. Hansen. Lyddesign: Janus Jensen. Oversætter: Niels Brunse. Rekvisitør og Ass. til dukkerne: Pernille Lehnert. Pressefotos: Miklos Szabo. Bygger & teknisk ansvarlig: Jonathan Hjorth.